TOP 5 największych kryzysów w mediach społecznościowych 2017 według Hiveberga

autor: Leszek Majda, dnia: 27 grudnia 2017

Rok 2017 powoli przechodzi do historii. Rozpoczął się czas podsumowań. Poniżej zupełnie subiektywne podsumowanie największych kryzysów w social media w 2017 roku.

Nauka na cudzych błędach

Obserwowanie kryzysów w mediach społecznościowych to już można by powiedzieć prawdziwe hobby sporej części zespołu w Hiveberg. Mimo, że wiedza dotycząca przyczyn, specyfiki ale i możliwych działań zapobiegawczych jest coraz bardziej powszechna – niektóre z kryzysów uświadamiają, że nawet największym markom może powinąć się noga. Jako zespół uważamy, że czynna obserwacja takich case studies daje możliwość ciągłego samodoskonalenia i wyciągania cennych wniosków, które możemy wdrażać prowadząc później komunikacje dla naszych klientów.

Miejsce 5

Audi Polska i pomnik Powstania Warszawskiego

Kryzys związany jest z Powstaniem Warszawskim. Zdjęcie jednego z aut marki Audi przed pomnikiem Powstania Warszawskiego na pl. Krasińskich, które pojawiło się na fanpage’u Audi Polska. Sprawę zaognił również fakt, iż Audi to spadkobierca firmy produkującej podczas II wojny światowej uzbrojenie dla III Rzeszy. Mimo, że zdjęcie bardzo szybko zostało usunięte z profilu, a firma przeprosiła, przyznając się do błędu – wystarczyło to, by wśród internautów zawrzało. Marce zarzucano brak szacunku dla miejsca oraz historii Polski. Czy słusznie? Nie nam to osądzać, nie mniej jednak rzesza odbiorców odczuła spory dyskomfort wywołany tym nietaktem.

Miejsce 4

Avon i Dzień Różowej Wstążki

Dziesiąty czerwca, finał akcji ,,Avon kontra rak piersi’’ i święto walki z tą chorobą sprowokowały panią Patrycję Frejowską do publikacji postu, gdzie opowiada o tym jak została zwolniona z pracy w tej firmie, dwa dni po wykryciu nowotworu. Mimo jak można się domyślić bardzo dużej ilości reakcji i udostępnień – Avon nie zareagował w porę, co wywołało efekt domina. Dopiero następnego dnia marka zapewniła internautów o skontaktowaniu się ze swoim byłym pracownikiem. Ostatecznie Avon odrobił lekcje proponując Pani Patrycji pracę na stanowisku Pełnomocnika ds. Pomocy Pracownikom Przewlekle Chorym, o czym poinformowani zostali internauci. Jesteśmy ciekawi jak sprawa potoczyła się dalej – niestety nie udało nam się uzyskać komentarza Pani Patrycji, aczkolwiek dalej czekamy.

Miejsce 3

Staropolanka – limitowana seria butelek

Trzecie miejsce w naszym rankingu zajmuje kryzys związany z premierą nowej, limitowanej serii Staropolanki, której opakowanie powstało przy współpracy z Red Is Bad – producentem odzieży patriotycznej. Premiera butelek inspirowanych barwami polskiej flagi na fanpage’u marki okazała się stanowić pole do mocnej krytyki przez jej dotychczasowych konsumentów. Internauci zarzucili producentowi wody popieranie i promocje ksenofobicznych poglądów poprzez współpracę z marką jaką jest Red Is Bad. Liczba komentarzy i zasięg postu na fanpage’u Staropolanki rosły lawinowo. Duża część internautów nie przebierała w słowach, wyrażając swoje oburzenie.

Miejsce 2

Tiger i chrzanić to, co było

Grafikę zamieszczoną  w Narodowy Dzień Pamięci Powstania Warszawskiego widział chyba każdy. Kontrowersyjny tekst ,,1 sierpnia, Dzień Pamięci. Chrzanić to co było. Ważne to, co będzie’’ wraz z wyciągniętym środkowym palcem – nie obeszły się bez echa w sieci.  Ostatecznie, mimo oficjalnych przeprosin ze strony prezesa firmy Maspex, finansowego wsparcia Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej oraz zwolnienia osób odpowiedzialnych za publikację kreacji niesmak pozostał. Nieprzemyślana komunikacja doprowadziła również do wycofania napojów Tiger ze sklepowych półek miejsc takich jak Lotos czy Orlen.

Dlaczego nie przyznaliśmy Tigerowi 1 miejsca? Otóż jak podają Wirtualne Media zamiast spodziewanego spadku sprzedaży napoju ta wzrosła(!). Dlaczego? Jak wyjaśnił Jakub Bierzyński – szef Domu Mediowego OMD Poland bojkot marek ze względów ideologicznych jest nieskuteczny i przynosi zazwyczaj skutek odwrotny do zamierzonego. Jest to interesujące na tyle, że niektórzy postanowili swoje “..a nie mówiłem”  uczcić… puszeczką Tigera 😉

Miejsce 1

Polski Chłopak od Reserved

Marzec 2017r. Przez Polskę szturmem przetoczyła się wiadomość o pięknej Amerykance o imieniu Dee Dee, która za pośrednictwem serwisu Youtube prosi o odnalezienia Wojtka – chłopaka, który skradł jej serce podczas jednego z koncertów w Polsce. Wiadomość natychmiast podchwyciły ogólnopolskie media, dodatkowo nagłaśniając sprawę. Zarówno zwykli użytkownicy Internetu  jak i spora rzesza influencerów rzuciło się do pomocy w oczekiwaniu na Happy End rodem z amerykańskich romansów, gdzie Dee Dee i Wojtek rzucą się sobie w ramiona. Niestety Happy End nie nadszedł, bo apel okazał się reklamą odzieży Reserved. Skutek – tysiące rozczarowanych Polaków, którzy dali się nabrać. Ostatecznie firma zrezygnowała z wykorzystywania wizerunku Dee Dee. Dyrektor Marketingu Reserved Agnieszka Łobuszewska przeprosiła za niezręczną kampanię w wywiadzie dla Wirtualnych Mediów, a sprawą zajęła się Rada Etyki Reklamy.

 

Jakie inne kryzysy znacie? Jesteśmy ciekawi waszych opinii!
Przejdź na nasz profil aby skomentować.