8 silnych trendów w marketingu prawniczym

autor: Leszek Majda, dnia: 12 sierpnia 2017

Stary marketing – stare ograniczenia

Marketing kancelarii prawniczych poprzez swoje ograniczenia przysparzał niegdyś marketerom porządnego bólu głowy. Zasadniczo zabraniały one wykonywania działań promocyjnych wprost. Ograniczenia, o których mowa można było znaleźć w Kodeksach Etyki Radców Prawnych oraz Adwokatów. Pomimo liberalizacji zasad etyki, środowisko prawnicze w dalszym ciągu bardzo ostrożnie podchodzi do aktywności marketingowych. Tymczasem większość wykluczeń stanowi część działań zaliczanych do “Starego Marketingu” tj. takiego w najcięższym wydaniu, który zakłada jednokierunkowość i masowość. Bez obaw – jeśli jesteś przedstawicielem branży prawniczej, to właśnie stoją przed Tobą otworem wielkie możliwości, a to za sprawą najnowszych trendów w marketingu, które totalnie rewolucjonizują stare nawyki marketerów, tym samym zdejmując z Twoich barków skrępowanie w pozyskiwaniu klientów.

Nowy marketing – nowe możliwości

Poniżej znajdziesz 8 najważniejszych trendów marketingowych, które bez obaw możesz zawrzeć w swojej strategii komunikacji już dziś i to bez ryzyka, że narazisz się Izbie lub środowisku. Trendy marketingowe, o których mowa zostały omówione na prestiżowej konferencji marketingowej “I love Marketing” w marcu 2017 r., odbywającej się cyklicznie w Warszawie. Zapraszamy do kontaktu z nami, jeśli odczujesz taką potrzebę lub będziesz potrzebował dodatkowej inspiracji. Tymczasem do rzeczy:

Personalizacja

Najważniejszym obecnie trendem jest personalizacja lub nawet jak twierdzą tęższe głowy świata marketingu – hiperpersonalizacja. Co kryje w sobie owo słowo – klucz? Otóż obecny stan techniki i zaawansowane narzędzia umożliwiające realizację kampanii 1:1. Chodzi o takie projektowanie kampanii marketingowych i oddziaływań, aby w możliwie dużym stopniu odpowiadały na potrzebę danego, konkretnego odbiorcy i dawały możliwość konsumpcji zwrotu treści. Im bardziej komunikacja będzie dwukierunkowa, im bardziej będzie przypominać rozmowę i im bardziej dopasowana będzie do odbiorcy – tym -stanie się skuteczniejsza.

SEO – od czarów lepszy dłuuugi ogon

Zapewne masz już za sobą rozczarowanie związane z pracą pozycjonerów. Tym lepiej rozumiesz, że nie ma tu miejsca na czary. Obiecywane szybkie rezultaty w kwestii dobrej widoczności Twojej strony w wyszukiwarce, to pułapka, w którą łatwo wpaść jeśli nie zdasz sobie sprawy, jak wiele czynników ma na to wpływ. Jedynie troska o dobre SEO, czyli optymalizację treści strony pod kątem wyszukiwarek, przynosi w dłuższej perspektywie trwałe rezultaty. Długi ogon to ilość fraz na które Google zwraca uwagę, patrząc na adres Twojej witryny w wynikach wyszukiwania. Możesz sam sprawdzić jak długi ogon ma twoja witryna korzystając z narzędzia Google Search Console. Im dłuższy – tym lepiej. Jak go wydłużyć – przede wszystkim poprzez publikowanie wartościowych treści. Dobrym przykładem witryny, gdzie w sposób celowy ogon jest wydłużany to www.dsklegal.pl.

Siła social media – Linkedin

O ile obecne trendy w marketingu zakładają dwukierunkowość komunikacji, o tyle używanie w tych celach promocji poprzez social media może stać się narzędziem pozwalającym je osiągnąć. Portale społecznościowe dają wiele możliwości, ułatwiając dotarcie do Twojego odbiorcy docelowego – czyli targetu. Wszystkie sieci społecznościowe w większym lub mniejszym stopniu monetyzują dane swoich społeczności, co daje nam możliwość ścisłego targetowania. Nie ma co się oszukiwać – w dobie takiej popularności social mediów, nie ma możliwości wypracować dobrych wyników za darmo. Należy jednak pamiętać, że marketing społecznościowy prowadzony z głową daje ogromne możliwości budowania pozytywnego wizerunku.

W marketingu kancelarii prawniczych kierujących swoją ofertę do firm szczególnie istotny stał się ostatnio LinkedIn, który przeszedł istną metamorfozę po przejęciu przez Microsoft. Obecnie profil firmy można założyć w parę chwil, a do kontaku zapraszać innych użytkowników zupełnie bez ograniczeń. W połączeniu z biznesowym wizerunkiem LinkedIn oraz możliwością zbierania audytorium targetowanym po doświadczeniu, miejscu pracy lub stanowisku, narzędzie to, według mojej oceny, staje się wiodącym medium jeśli chodzi o potencjał w promocji firm prawniczych.

Social networking i marka osobista

Wiele kancelarii radcowskich wykorzystuje wizerunek “Partnera”, tj. udziałowca spółki partnerskiej lub właściciela kancelarii w swoich działaniach promocyjnych. Jest to naturalna konsekwencja i nawyk pozyskiwania klientów poprzez polecenie. Idąc dalej tym tropem, czy nie wskazane jest, aby pielęgnować swoją sieć kontaktów? Wyobraźmy sobie sytuację, gdy lead – czyli potencjalny klient, z rozpytania otrzymuje trzy kancelarie dzięki rekomendacji znajomych. Jaka będzie naturalna kolej rzeczy w procesie decyzji, jeśli nie weryfikacja kancelarii poprzez google i social media? Biorąc pod uwagę kolejny aspekt jakim jest koszmarnie długi lejek sprzedażowy w sektorze B2B, pomyślmy, czy fakt, że część znajomych teoretycznego leada zna Ciebie i twoją markę, nie skróci go diametralnie? Warto zrobić rachunek sumienia w swoich profilach i nie oddzielać grubą kreską życia osobistego od zawodowego, ale sprawnie balansować na pograniczu sfer życiowych. Warto także zasilać swoją sieć kontaktów. Nawet jeśli kogoś nie znasz osobiście, ale widzisz potencjał współpracy lub potencjalnego klienta – zaproś go do kontaktu lub znajomych, wyjaśniając czym się zajmujesz. Być może nie “domkniesz” sprzedaży usług natychmiast, ale w przyszłości, przy składaniu formalnej oferty nie będziesz już reprezentantem marki znikąd.

Silna marka – słaba marka

Czy wiesz jak konkurować z dużymi graczami? Jak wynika z badań – silna marka ma wpływ na 60% wyborów usługodawcy. Pozostałe 40% to zwycięzcy, wygrywający umiejętnością budowy spersonalizowanych doświadczeń i lepszym podejściem do klienta. Chcesz wygrywać z dużymi markami – doceń w sposób szczególny klientów, którzy przyszli do Ciebie. Być może wystarczy poświęcić więcej uwagi na analizę jego potrzeb oraz obsługę, aby zyskać lojalnego odbiorcę, a także możliwość budowy świadomości twojego brandu.

Recykling treści i kuratela (optymalizuj koszty)

Content marketing nadal pozostaje główną techniką ściągania uwagi odbiorców. Jeśli prowadzisz już blog firmowy, czy swój fanpage w wybranej sieci społecznościowej, zapewne nieraz spotkałeś się z problem braku pomysłu na kolejny wpis. Warto rozważyć, czy nie ułatwić sobie zadania przyjmując rolę kuratora treści? Umiejętność selektywnego podejścia do materiałów znajdowanych w Internecie to silna strona każdego prawnika. Nie ma nic złego w wykorzystaniu, tj. dzieleniu się informacjami z wybranych przez siebie źródeł, o ile pozostajesz wiarygodnym i interesującym dostarczycielem informacji dla swoich odbiorców. Pamiętaj o wielokrotnym wykorzystaniu stworzonych przez Ciebie treści jeśli nie mają one daty “best before”. Twoje dzisiejsze audytorium to nie są ci sami ludzie, którzy będą nim jutro. Jeśli napisałeś interesującą syntezę lub poradnik – nowi użytkownicy mogą być nimi zainteresowani.

Automatyzacja marketingu

Narzędzia Marketing Automation dają Ci możliwość budowy schematów postępowania tj. niejako projektowania interakcji z twoimi leadami w odpowiedzi na określone warunki. Przykład: Wyobraź sobie, że w przypadku gdy ktoś zareaguje polubieniem na twój wpis, automatycznie jest on zapraszany do twoich kontaktów lub do polubienia Twojego profilu. Być może warto wysłać SMS z podziękowaniem lub przesłać mailem ostatni spersonalizowany artykuł z bloga. Bazujemy na objawach chwili zainteresowania naszym brandem i wzbijamy go automatycznie na odpowiedni poziom intensyfikując komunikację.

Email marketing wciąż niezastąpiony

Jeśli nadal zastanawiasz się czy warto wysyłać newsletter do swoich klientów – to radzę abyś w tym momencie porzucił swoje obawy. Newsletter jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. Oczywiście tylko wtedy, gdy niesie ze sobą interesującą treść i wtedy, gdy jest spersonalizowany. Im bardziej Twój newsletter będzie przypominał rozmowę – tym skuteczniej będzie działał.

Zapraszam do kontaktu na:

facebook, twitter i linkedin

Pozostanie z Tobą w kontakcie może stać się początkiem czegoś wielkiego!